Az újabb és újabb algoritmusok megjelenése, a keresőoptimalizálás szabályainak és stratégiájának megváltozása folyamatosan kihívások elé állítják a weboldal tulajdonosokat. Azok, akik nem mozognak elég otthonosan a területen, könnyen lehet, hogy beleesnek a csapdába, és a gyorsan jött haszon után meglepetten tapasztalják, hogy a Google bizony büntetéssel jutalmazza spam tevékenységüket.
Természetes, hogy a találati listán mindenki szeretne minél előkelőbb pozíciót elérni, ám nem mindegy, hogy ezért mennyit képes és hajlandó tenni. Nem csak a keresőoptimalizálásról van szó, hanem a weboldal tartalmáról, a designról, melyek szintén fontos szerepet játszanak manapság abban, hogy a Google előrébb soroljon.
Nem véletlen, hogy egyre többen látják be a tartalommarketingben rejlő lehetőségeket, és igyekeznek úgy felépíteni weboldalukat, hogy az valós, értékelhető tartalommal gazdagodjon időről-időre, mely a felhasználók és persze a Google szemében is értéket képviseljen.
Fontos tisztában lenni azzal is, hogy manapság a Google már képes kiszűrni azokat az oldalakat, amelyek szöveg és a kulcsszavak használata terén kizárólag az optimalizálásra törekednek. A linkek száma sem növekedhet túl gyors ütemben, mint ahogy a túl sok gyenge minőségű linket tartalmazó site-ok sem számíthatnak a Google jóindulatára. Evenich András linképítő – linkmarketing szakember tapasztalatai alapján összegyűjtöttük azokat a legfontosabb tudnivalókat, melyek a Google büntető rendszerére vonatkoznak.
Linkekkel kapcsolatos büntetési faktorok
Fizetett linkek
Ha fizet linkek elhelyezéséért akkor a Google irányelve alapján nofollow attribútumommal szükséges rendelkeznie. Fizetett link az is ha egy weboldal valamennyi oldaláról mutat link, szakmai nyelven sitewide linknek nevezzük.
Reciprok linkek nagy számban
Az úgynevezett visszamutató linkek nagy számban szintén nem ajánlottak. Ezekre ugyebár akkor kerül sor, ha két weboldal rendszeresen egymásra hivatkozik.
Túl sok kulcsszavas link
Az egyik leggyakoribb büntetési faktor a linkek esetében a kulcsszavas horgonyszövegek. Vagyis a linkek szövegei az a kifejezést tartalmazza amire elől szeretnénk lenni a Google.hu keresőben.
Nyelvi eltérések
Fontos tudnia, hogy magyar oldalakat csak magyar oldalakról, kifejezetten magyar szöveggel szabad linkelni. A Google ugyanis könnyen kiszúrja, ha eltérő nyelvű oldalról érkezik link hivatkozás.
Gyors növekedés
Talán e téren volt legnyilvánvalóbb a változás az elmúlt években, ugyanis a Google rendszeresen ellenőrzi a linkek számának szaporodását, és ha ez az átlagosnál gyorsabb ütemben zajlik, akkor bizony lehet, hogy büntetés lesz a vége. Ez akkor is igaz, ha jó minőségű linkekről van szó. A gyorsaság helyett egy hosszútávú stratégia kidolgozása az eredményes.
Törött linkek használata
Felhasználóként jól ismerjük a 404-es Not Found feliratot, melyet akkor pillanthatunk meg, ha a linkre kattintva olyan weboldalra érkezünk, amely már nem létezik. Amennyiben a Google ilyen linket talál az oldalon, bizalom veszteséggel jár ami helyezés és látogatottság csökkenést fog eredményezni.
Világos tehát, hogy nagyon nem mindegy, milyen ütemben zajlik a linképítés, milyen linkek kerülnek elhelyezésre az oldalon. Hogy milyen változásokon ment át a linképítés az elmúlt években a kulcsszo.hu blogjában is olvasható.
Mivel állandóságról nem beszélhetünk az algoritmusok kapcsán, így célszerű a SEO szakmai portálokat rendszeresen figyelemmel követni, valamint a weboldal látogatottságát és az algoritmusok megjelenésének kapcsolatát vizsgálni.
Az aktuális ismeretek legalább olyan fontosak a területen, mint a több témakörre kiterjedő, komplex tudás alkalmazása a SEO célok elérésének érdekében. Körültekintéssel, türelemmel, és a követelményeknek való megfeleléssel nem fordulhat elő, hogy váratlan büntetések érik majd oldalát.
Ha büntetés érte a weboldalát akkor, érdemes minél előbb szakemberhez fordulnia aki elvégzi a megfelelő felmérést és képes eltávolítani a linkeket. A továbbiakban pedig egy hosszú távú stratégiát dolgozz ki a linkek kiérdemléséért.