Ugyan a tartalomgyárak többsége csupán néhány éve jelent meg a piacon, de mára szinte megkerülhetetlen tényezővé váltak. Jó példa erre a Demand Media nevű cég is.
A Demand Media naponta több ezer szöveges bejegyzéssel és videóval árasztja el az internetet. A Richard Rosenblatt által életre hívott vállalat napjainkra lett meghatározó tényező a tartalomszolgáltatók között és a különböző kiadók aggódnak is a jövőjük miatt. „Mindennap elolvasom az újságokat és még több hírt a világhálón, szeretem a híreket” – jelentette ki a Financial Times-nak Rosenblatt, akit sokan nemes egyszerűséggel az újságírás és a média sírásójának neveznek.
A 40 éves szakember által felépített birodalomra jellemző, hogy a YouTube egyik legnagyobb bedolgozója és 1,3 millió szöveges bejegyzést, tudósítást szállít a különböző online sajtóorgánumoknak. A cég 7000 munkatársa naponta több mint 4500 új anyagot készít. Az alig négy éve alapított vállalat rövid időn belül a hagyományos média ellenségévé vált. Jay Rosen, a New York-i Egyetem professzora egyenesen ördöginek nevezte a Demand Media által alkalmazott üzleti modellt. Mások olyan szavakkal illették, mint „digitális tartalomfarm”, „válaszgyár” vagy „kihasználóüzem”.
Vannak, akik úgy vélték, hogy Rosenblatt afféle gyorséttermi internetet valósít meg, amely kizárólag a keresésekre adandó válaszokra és az internetes hirdetésekre összpontosít. Rosenblatt kicsit értetlenül áll a jelenség előtt és semmiképpen sem a hagyományos média sírásójaként tekint magára és a kollégáira. Utóbbiak között vannak programozók, marketing- és keresőszakértők, újságírók, valamint más internetes cégek alkalmazottai. Az utóbbi kategóriába tartozik Joanne Bradford topmenedzser, aki a Yahoo-t hagyta ott Rosenblatt kedvéért.
S hogy mi a siker titka? Nos, a Demand Media minden olyan tartalmat szállít, amire az emberek a keresőkön keresztül kíváncsiak. Ezek lehetnek hírek, videók, szöveges anyagok. Az üzleti modell alapja egy kifinomult algoritmus, amelynek a segítségével pontosan tudják a szakemberek, hogy mik a Google és más keresők legnépszerűbb fogalmai. A különböző válaszokhoz akár videók is készíthetők és a tartalmakat szétosztják a YouTube, valamint további 45 platform között. A módszer működik, hiszen a Demand Media honlapjait havonta 50 millió felhasználó keresi fel. A cél egyszerű: minden anyaggal pénzt kell keresni. Ez sikerül is, hiszen tavaly a cég forgalma elérte a 200 millió dollárt és ezzel alapítása óta először nyereségessé vált.
Rosenblatt igazi veteránnak számít az online piacon, hiszen 1994-ben létrehozta az iMallt, amit később 565 millió dollárért adott el. 2004 elején befektetők felfogadták az Intermix Media vezetőjéül. A vállalathoz tartozott többek között a MySpace nevű portál is. Rosenblatt a csőd szélén táncoló birodalmat felvirágoztatta, majd öt évvel ezelőtt eladta a MySpace-t 650 millió dollárért Rupert Murdochnak. Az üzleten 23 millió dollárt keresett. Nem véletlen, hogy ha Rosenblatt neve felbukkan egy vállalat papírjain, akkor a befektetők is tolongani kezdenek. A Demand Media partnere már a Goldman Sachs és az Oak Investment, e két óriáscég összesen 355 millió dollár kockázati tőkét biztosít a vállalkozásnak.
A cég központja egykor a MySpace irodaháza volt, az épület csupán néhány háztömbnyire található a Csendes-óceántól. A konyhában van Xbox-készülék, egy grill, számos édesség és energiaital. „Itt minden pénteken ingyen pizza van mindenkinek” – szögezte le a szakember, aki a pénzkereset mellett a jó munkahelyi hangulatra is ügyel. Nem csoda, hogy sokan szeretnének a Demandnak dolgozni. Egy néhány száz szavas anyagért a vállalat 15-20 dollárt fizet, de a jó újságírók akár 80 dollárt is kereshetnek leadott anyagonként. Egy videókészítő 20 dollárt kaszálhat művenként, az adatellenőrzők szövegenként 1 dollárt kapnak.
Bár némelyik összeg megalázóan alacsony, a korábban elbocsátott szakemberek kapva kapnak a lehetőségen és örülnek, hogy ismét alkalmazottak lehetnek valahol. A jelenséggel egyedül a médiaipar nem tud mit kezdeni. Aggódva, de ugyanakkor irigykedve figyelik Rosenblatt előretörését, próbálják megfejteni a titkát. Pedig talán nincs is titok, vagy ha van is, nagyon egyszerűen hangzik. „Mi tartalmakat adunk az oldalaknak és utána osztozunk a reklámbevételeken. Ezek olyan anyagok, amiket az újságok nem készítenének el maguk, de többletinformációkat jelentenek az olvasóknak. Egy olyan utat találtunk, ahol kiegészíthetjük a hagyományos médiatartalmakat. Nem vagyunk az újságírás megmentői, de a lerombolói sem” – összegezte cége filozófiáját Rosenblatt.
Forrás: sg.hu