Negyed évszázados jubileumához érkezett a .com általános legfelső szintű tartomány (gTLD). Világszerte kereken 90 millió regisztrált .com domén van bejegyezve és ezzel ez a gTLD számít nem csak a legelterjedtebbnek, hanem egyben a legértékesebbnek is.
Idén ünnepli 25 éves születésnapját a .com, napjaink egyik legismertebb gTLD-je. Az internet előfutárának tekintett DARPA-nál, azaz a Pentagon fejlesztési ügynökségénél 1985. március 15-én regisztráltatta vállalati internetcímét a Symbolics. Még abban az évben további négy vállalat jegyeztette be magát, 10 évvel később már több mint 120 ezer dotkom végződésű kereskedelmi szervezetet volt jelen az interneten. „Ma már közel 85 milliónál jár a .com doménnevek regisztrációs száma” – mondta Mark McLaughlin, a VeriSign doménneveket kezelő amerikai vállalat elnöke.
„A .com domén előnye, hogy 25 éve bárki számára – korlátozások nélkül – regisztrálható és egyben mindenkinek az univerzális internetes fellépési lehetőséget jelenti” – mondta Semra Körner, a Sedo doménkereskedelmi platform szóvivője. A .com előzményei egészen az 1980-as évek közepére vezethetők vissza. A gTLD-t 1985. március 15-én „találták ki” hivatalosan a kereskedelmi tartalmakhoz. Szintén ebből az időből származik az oktatási célú tartalmakhoz szánt .edu, a kormányzati oldalakat jelölő .gov, a katonai célú honlapokhoz kialakított .mil, a szervezeteknek létrehozott .org és az egyéb hálózati célokra kiadott .net.
A .com népszerűsége ugyan a mai napig töretlen, de egyre komolyabb konkurensekkel kell szembenéznie, elég csak a specifikus országdoménekre gondolni. Utóbbiak elsősorban Európában népszerűek. Az ICANN ráadásul még idén tavasszal új címzónákat is be akar vezetni. Amennyiben az elképzelés megvalósul, úgy a .com, a .org és a többiek új gTLD-társakat kapnak. Ilyen lehet például a .berlin, a .budapest vagy a .auto és a .music. „Egy új doménnév csak akkor lehet sikeres, ha azt a felhasználók elfogadják. A .com-nak meg van az az előnye, hogy mindenki ismeri és az emberek elfogadják, megbíznak benne. Ugyanez mondható el az országokat jelölő doménekről is” – tette hozzá Körner.
A washingtoni székhelyű Információtechnológiai Fejlesztési Alapítvány (ITIF) tanulmánya szerint a dotkom doménnevekkel éves szinten 400 milliárd dollár értékű kereskedelmi forgalomnak teremtették meg az alapját. Az összeg 2020-ig várhatóan eléri az évi 950 milliárd dollárt. A VeriSign adatai alapján az amerikaiak 81 százaléka legkevesebb öt dotkomra végződő oldalt keres fel naponta. Minden ötödik netező talált már munkát a .com oldalakon, miközben a felhasználók 6 százaléka házastársát vagy fontos kapcsolatát is a dotkomos oldalaknak köszönheti. A Sedo tavalyi 32,1 millió eurós forgalmának 74 százaléka kapcsolódott a .com doménhez. Jelenleg egy .com domén átlagára eléri az 1849 eurót.
Forrás: sg.hu